Blog > Komentarze do wpisu
ZaWIRowany wpis



WIR

 

Witajcie Kochani!

Ten wpis miał powstać wieki temu, ale jakoś się nie zeszło....ale jak mówią - lepiej późno niż wcale. Dziś będzie o WIRze i szkoleniu na którym byłam ( a za które nic nie zapłaciłam, bo dostałam zaproszenie od Wydawnictwa - DZIĘKUJĘ jeszcze raz).

Gdyby ktoś nie wiedział jeszcze co to jest ten WIR to tłumaczę - WIR to Wydawnictwo (http://www.wir-wydawnictwo.com/), które sprzedaje super pomoce dla dzieciaków, które mają kłopoty językowe, bo np. mają afazję. 

 

wir

 

O czym było szkolenie? o metodzie symultacyjno-sekwencyjnej. Już tłumaczę. 

 

Nowa rzeczywistość - nowa metoda

Nowa rzeczywistość wymaga skonstruowania odmiennej metody dla nowego pokolenia. Współczesne dzieci inaczej uczą się języka mówionego i pisanego. Przewaga stymulacji obrazem (telewizor, komputer, billbordy, reklamy, emotikony) uniemożliwia całkowicie stosowanie metod analitycznych (głoskowanie). Dla tych dzieci pojedyncze litery tworzą wzory bez znaczeń.

Sześciolatek w XXI wieku ma:
  • znacząco krótszy czas rozmów z dorosłymi,
  • zaburzony język mediów (postaci z kreskówek z wadami wymowy),
  • opółºniony rozwój mowy z powodu przedłużającej się oburęczności, braku pionizacji języka, minimalnych uszkodzeń słuchu (alergie, katary, zapalenie ucha, hałas), obniżenia ogólnej sprawności ruchowej.

Fakty te wpływają na nabywanie języka i skutkują trudnościami w nauce czytania i pisania.

Podstawy teoretyczne metody

  1. Teoretyczne podstawy metody symultaniczno-sekwencyjnej  nauki czytania oparte są na:
  2. Badaniach potwierdzających tezę, że sylaba a nie fonem (głoska) jest najmniejszą jednostką percepcyjną (D.W. Massaro,  Psychological aspects of speech perception, [w:] M.A. Gernsbacher (red) Handbook of Psycholinguistics, San Diego 2004);
  3. Wynikach badań neuropsychologicznych, dotyczących powiązań intermodalnych, budowanych podczas przetwarzania bodźców słuchowych i wzrokowych;
  4. Wiedzy na temat funkcji symultanicznych (prawopółkulowych) i sekwencyjnych (lewopółkulowych) oraz kształtowania się struktur umożliwiających przesyłanie informacji między półkulami mózgu (spoidło wielkie, istmus);
  5. Powtórzeniu sekwencji rozwoju mowy dziecka (od samogłosek, sylab, do wyrazów i zdań);
  6. Naśladowaniu 3 etapów nabywania systemu językowego: POWTARZANIA, ROZUMIENIA, NAZYWANIA (samodzielnego czytania);
  7. Pobudzaniu "zwierciadlanych neuronów "
  8. Wynikach badań przeprowadzanych przez doktorantów i magistrantów Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie 


Dotychczasowe doświadczenia praktyczne w stosowaniu metody:

  • Sukcesy dzieci niesłyszących prowadzonych w Zespole Diagnozy i Terapii w Krakowie (ukończenie szkół powszechnych, bardzo dobre wyniki matur, studia).
  • Skuteczna pomoc dzieciom z dysleksją.
  • Skuteczna nauka czytania w przedszkolach w Katowicach, Rudzie Śląskiej, Rabce, Łodzi, Krakowie.


Struktura symultaniczno-sekwencyjnej nauki czytania

Czytanie symultaniczne (prawopółkulowe)

  • Czytanie samogłosek
  • Czytanie wyrazów

Czytanie sekwencyjne (lewopółkulowe)

  • Czytanie sylab otwartych
  • Czytanie dwóch sylab
  • Czytanie sylab zamkniętych
  • Czytanie nowych wyrazów i zdań

(http://www.cieszynska.pl/index.php?s=metoda)

 

wir

 

Szkolenie na którym byłam było dla logopedów, terapeutów, polonistów, pedagogów oraz rodziców. Część rzeczy o których była mowa wiedziałam, ale o wielu dopiero się dowiedziałam. Razem ze mną była nasza Pani Dorotka (logopedka), Pani Ela (pedagog) oraz nasza Pani Alicja (polonistka). Dzięki temu spotkaniu wspólnie podjęłyśmy wspólny front kształcenia Grzesia. 

 

WIR

 

Czy ta metoda jest skuteczna? No własnie zamierzam w tym roku to sprawdzić. I to na obu moich mężczyznach - Grześ czyta sylaby, w tym roku będziemy starali się czytać proste teksty ze zrozumieniem. Natomiast z Kubą zamierzam osiągnąć poziom Grzesia. Nie wiem czy się uda, czas pokaże. 

Mam pomocników, którzy mam nadzieję pomogą. Sami zerknijcie :)

 

wir wir

wir wir

wir wir

 

W tym roku szkolno-przedszkolnym stawiamy na książki Kocham Czytać. Plany jak zwykle ambitne, zobaczymy jak nam to wyjdzie.

 

Zatem Kochani oficjalnie ogłaszam, że zaczynamy od dziś

 

Zawirowany rok czytania

 

 

Będziemy na blogu zdawać relacje z naszych nauk, a Was proszę o trzymanie kciuków za całokształt.

 

A na koniec pochwalę się

 

zaświadczenie

 

 

Jeszcze raz dziękuję Wydawnictwu WIR za zaproszenie mnie na szkolenie. Jesteście NIEZASTĄPIENI!!!!

 

Gosia-zaWIRowana matka

niedziela, 28 września 2014, ja-olsztyn32

Polecane wpisy

1% małe zdjęcie